۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

قران سوزی ما و غربی ها

وزارت معارف با انتشار خبرنامه ی اعلان کرده است که مهاجمین 850 قران را هنگام آتش زدن یک مکتب در لغمان سوختاند. البته این اولین بار نیست این افراد که ظاهراٌ طالبان اند، دست به چنین کاری میزنند.بارها و بارها اتفاق افتاده است آنها قران را در آیینهای مکتب سوزی شان و همچنین در بهسود به آتش کشیده اند.

خیلی حرس آدم میگیرد وقتی می بینی این آدمهای که رگ غیرت شان برای خبر سوزاندن یک قران در امریکا بالا میزند، حال چه میکنند؟ کجا گُم وگور شده اند در حالیکه این حادثه در بیخ گوش شان اتفاق می افتد، آنهم توسط کسانیکه القاب دهان پرکن ملا و مجاهد را یدک میکشند. این آقایان اگر راست میگویند بیایند حالا تظاهرات کنند و این عمل را تقبیح کنند. نمیدانم شاید آنها فکر میکنند اگر مسلمانی قران را سوزاند هیچ اتفاقی نمی افتد ولی اگر یک شخصی از غرب گفت که من قران را میسوزانم آنوقت آسمان به زمین میخورد و رگ گلوی این مسلمانان چندین آتشه مانند ریسمان کلفت میشود،  بعدش هم تظاهرات میکنند و تعدادی هم کشته و زخمی میشود.

و برای من جالب است که چطور خبرهای این چنینی به این سرعت به گوش فردی در لغمان و یا جلال آباد میرسد و درست روز بعد آنها به سرک میریزند ولی شاید اکثر باشندگان این ولایات اینبار حتی خبر نشوند که چه اتفاقی افتاده است و اگر خبر شوند هم خیلی عادی از کنار آن میگذرند. این است قصه ی یک بام و دوهوای مسلمانی ما.

شاید خیلیها که در افغانستان بسر میبرند ویا نشستهای هفتگی (TED) را تعقیب کرده باشند، میدانند طالبان چطور از یک بمباردمان ناتو شبکه ی هرمی تبلیغات را در بین مردم براه می اندازند . این شبکه ی وسیع تبلیغاتی طالبان است که تعداد قابل توجه مردم  جنوب و شرق با آنهاهمگرایی میکنند و  این تبلیغات است که از یک جوان ناآگاه ماشین ترور و انفجار میسازد و طالبان حتی موفق میشوند از مردم عادی بسادگی لشکری ازتظاهرکنندگان بسازند تا برعلیه اقدام یک کشش غربی به خیابان بریزند بدون اینکه مظاهره کنندگان واقعاٌ بفهمد کی پشت سر این تظاهرات است. تبلیغات سینه به سینه ء طالبان آنقدر وسیع است که آگاهی دهی رسانه های افغان و غرب به گرد آنهم نمیرسد. دولت افغانستان هم باید از این شواهد حداکثر استفاده را برای شناساندن چهره ای واقعی این دشمنان افغانستان بخرچ دهد و مردم را از ضدیت آنها نسبت به دین آگاه کند. زیرا آنان به بدترین شکل از دین و مذهب و ساده لوحی مردم استفادهء ابزاری میکنند.

به نظرمن کمپاین آگاهی دهی ویا حتی تشویق مردم به تظاهرات در برابر این اعمال میتواند کفه ی ترازو را بنفع دولت تغییر دهد، اگر دولت واقعاٌ میخواهد به این بازی شوم پایان دهد.

۶ نظر:

Shaharzad گفت...

کاملا موافقم که آگاهی دهی دولت در برابر تبلیغات طالبان کمرنگ و غیر موثر است.. دولت باید در این مورد کاری کند و ما و شما هم میتوانیم از طریق نوشتن و مطبوعات کمی این تناقض ها را در رفتار طالبان روشن کنیم.

محمدحسین فیاض گفت...

سلام بر پویشگرامی
بسیارخوش شدم که خانه شما را یافتم تا از این به بعد گاهگاهی دق الباب نمایم.
امیدوارم ایام به کام باشد.

rafiqpoor گفت...

با شما موامفم شهرزاد.هرکس به سهم خود باید دراین مورد کاری کند.
خیلی ممنون آقای فیاض،
لطف شما زیاد.موفق و شادکام باشید.

حسین امیری گفت...

تشکر اقای پویش واقعا به نکته جالبی اشاره نمودید

547 گفت...

سلام عزیز...!
نکته قابل تاملی بود.

صبور کوشا گفت...

کاش میشد که امی مردم جاهل ره متوجه میکردند ولی من فکر نکنم.