۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

خوشبینی مردم نسبت به ناتو و امریکایی ها

یافته های یک تحقیق جدید نشان میدهد ساکنان ولایت های جنوبی قندهار و هلمند نسبت به نیروهای خارجی خوشبین تر شده اند. این تحقیق میدانی اخیراٌ توسط موسسه مطالعات بین المللی امنیت و توسعه (International Council on Security and Developmen) انجام یافته و در ویبسایت آنها نشر شده است.

این پژوهش که بشکل مصاحبه انجام یافته و در آن 1000 نفر از ساکنان قندهار و هلمند و حدود 500 نفر نیز از ولایت های پروان و پنجشیر در آن شرکت کرده اند. درهلمند و قندهارحدود 6% پاسخ دهندگان گفته اند پولیس ملی توانایی برقراری امنیت در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی را نخواهد داشت. جالب تر اینکه 56% از پاسخ دهندگان گفته اند پولیس ملی با طالبان همکار است.

43% از مصاحبه شوندگان در هلمند و قندهار راجع به اهمیت دموکراسی چیزی نمیدانستند.81%  آنان گفته اند که به قدرت رسیدن طالبان بمعنی بقدرت رسیدن القاعده است و 72% آنان نیز گفته اند در صورت بقدرت رسیدن طالبان، القاعده به منافع غربی ها حمله خواهند کرد.

همچنین 80% درصد پاسخ دهندگان تاجیک مربوطات پروان و پنجشیرمعتقد بودند دولت مرکزی نگهبان منافع آنها است و پاسخ دهندگان جنوبی و ولایت های پروان و پنجشیر دراینکه نیروهای خارجی به عنعنات و مذهب آنها احترام نداردهم نظربوده اند. شرح کامل این گزارش را در اینجا بخوانید.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ای نظر سنجیها دروغ و قلابی است. آنها در هلمند رفته نمیتانند چطور میتوانند نظرسنجی کنند.