۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

وقتی افراط در جوامع حاکم میشود

سید قطب در زندان
جریان اخوان المسملین بعد از بازگشت سید قطب از امریکا بوجود آمد. سید قطب در امریکا تحصیل کرده بود و با مظاهر تمدن غربی سخت مخالف بود. او ازاینکه کشورش نیز مسیر غربی ها را در پیش گرفته بود نگران بود و برای این مبارزه اش را بقول خودش غرض جلوگیری از" فاسد شدن مصر و سایر کشورهای اسلامی آغاز کرد. بعدها در دوران جمال عبدالناصر قُطب زندانی و بعد اعدام گردید. ایمن الظواهری بعد از قتل قطب  جنبش بجا مانده از قطب را رهبری کرد و بعدها دامنه ی این جنبش اسلامی رادیکال از مصر به کشورهای مثل الجزایر، فلسطین، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی هم کشیده شد. انقلاب اسلامی افغانستان نیز بیشتر مدیون اخوانی های برگشته از مصر اند که توسط محصلین برگشته ازمصر آغاز شد.

بنا به عقیده ی  کارشناسان آن چیزی که امروز به نام تروریسم یاد میشود، مولود تقاطع دو جریان افراط گرای " نیو محافظه کاران" امریکا مانند پُل ولفوویتز، رامسفلد، بوش و نظریه پردازی فیلسفوف برجسته ی امریکایی فرانسس فوکویاما و در طرف دگر سید قطب و همکارانِ "اخوان المسلمین" اش است.و نتیجه ی برخورد این دو قشر محافظه کار فجایع ایست که امروز در افغانستان و بخشهای مختلف دنیا جریان دارد.
ظواهری جوان در زندان مصر
******
هرچند از ظُهور اخوان المسلمین تا حال سالها گذشته است و جنبش بردران مسلمان در الجزایر و سودان نتوانست به قدرت برسند ولی در سرزمین مصر تاثیرات عمیقی گذاشته است. تازگیها فُقهای مصری تلفظ نکردن حرف قاف را بشکل درست ان در حین طلاق باعث باطل شدن طلاق ذکر کرده اند. مصریها حرف قاف را مثل "ء" تلفظ میکنند و این روحانیون مصری را به بررسی موشکافانه ی واداشته است.

وقتی افراط درجامعهی حکم میراند، به چه چیزها که توجه نمیشود. بقول مثل قدیمی "مو را از ماست میکشند." ایکاش در بخشهای دگر زندگی اینقدر موشکافانه پرداخته میشد. آنهم از وضعیت شـرمُ الّشیخ و این هم از فقهای مصری.

شرح این گزارش را دربی بی سی بخوانید.

۲ نظر:

547 گفت...

سلام ...عزیز

آموزنده بود. ممنون که اون اعصاب خوردکنه را ورش داشتی ههههههههه
روزی خوبی داشته باشی

ناشناس گفت...

آری پویش گرامی
همین جریان ها بدترین مصیبتها را بر مردم افغانستان وارد کرد و کشتمند نجیب را نماندند که کار خو ره بکنه.