۱۳۸۹ آذر ۱۳, شنبه

ویکی لیکس و افشاگریهای تازه

نافرمانیهای ویکی لیکس ادامه دارد. جولیان آسانگ بنیانگذار ویکی لیکس در اظهارات تازه ای گفته است که بزودی اطلاعات مهم و طبقه بندی شده ای  را در مورد اجسام غریبه و مرموزِ" بشقاب پرنده " به نشرخواهد سپرد. او پس از نشر 250000 سند طبقه بندی شده در ویبسایت اش گفت که او و همکاران اش تهدید بمرگ شده اند و اضافه کرد ما تدابیر لازم را برای رویاروی مناسب با یک ابرقدرت را اتخاذ کرده ایم.

آقای آسانگ که این سخنان را در گفتگوی آنلاین با گاردین میکرد اظهارداشت که او بقیه اسناد طبقه بندی شده را در 10000 فایل کاپی کرده و اگر اتفاقی برای آنها بیافتد، بلافاصله تمام این اسناد بصورت خودکار نشرخواهد شد. این سخنان به نحوی به ایالات متحده هشدار میدهد تا ازهرگونه تهدید جانی بر علیه وی برحذر باشند.

اما درتازه ترین اسناد نشر شده پای عمر داوود زی ریئس دفتر ریئس جمهوری کشورمان، جنرال داوود داوود و معصوم استانکزی نیز کشیده شده است. بر پایه ی این اسناد، عمر داوود زی رهاشدن چند پولیس مرزی متهم به قاچاق از سوی ریئس جمهور را شرم اور میخواند و جنرال داوود نیز گفته است که شماری از اعضای خانواده ی کرزی در بدل رهایی قاچاقبران از آنها پول دریافت میکنند. به این ترتیب پس از مورد اتهام قرار دادن برادران ریئس جمهور، آقای کرزی نیز به حمایت از قاچاقبران مواد مخدر متهم میشود.

هرچند سخنگویان ریئس جمهور گفته اند که انتشاراین اسناد بر روابط افغانستان- امریکا تاثیری نخواهد داشت ولی از قرار معلوم اوضاع خیلی هم روبراه نیست. باراک اوباما بدون دیدار با آقای کرزی به امریکا برگشت هرچند دلیل ملاقات نکردن دو رهبر را خرابی هوا اعلان کردند ولی بعید به نظرمیرسد قضیه به این سادگی باشد. روابط آقای کرزی همیشه با همتای امریکایی اش تنش آلود بوده و حال ببینیم پس از انتشار اسناد محرمانه امریکا چه تغییری در روابط دوکشور بوجود خواهد آمد. به نظر میرسد پس از افشای نظر ایکن بیری و مقامات افغان در ویکی لیکس اوضاع حسابی قمر در عقرب است.

۲ نظر:

حسن گفت...

ویکی لیکس چشم دنیا را بازکرد.نمیدانم این داودزای چرا درباره کرزی گپهای بد میزند.

رحمتی گفت...

سلام آقای پویش
خوشحالم که امروز با شما و وبلاگ زیبای تان آشنا شدم. از اینکه شما را مصروف بهترین کارها می بینم بیشتر خرسند می شوم. برای دوستان تان هم که با موفقیت و با درجات علمی بالاتر به وطن برگشته اند آرزوی موفقیت و سربلندی می کنم.