۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

پارلمان دوم

کمتر از پنج روز دگر به انتخابات پارلمان دوم مانده است. نگرانی ها در مورد امنیت انتخابات خیلی جدی است. همین دیروز عارف رحمانی یکی از کاندیدان پارلمان در ولایت غزنی مورد سوء قصد قرار گرفت. چندی قبل هم نامزدی دگری درولایت غزنی توسط طالبان کشته شد. در هرات و پکتیا نیز تهدیدات مشابهی به جان نامزدان مجلس دوم صورت گرفت. باوجود ترس از امنیت و شفافیت انتخابات مسئولات برگزاری انتخابات به کرات اعلان می کنند که انتخابات بدون کدام سکتگی وطبق زمانبندی قبل برگزار خواهدشد.

این درحالیست که سوای کاندیدان، مردم نیز نگران امنیت خودها اند. طالبان وعده داده اند که امنیت انتخابات را برهم بزنند. آنها از مردم خواسته اند که پای صندوق های رایدهی نروند و انتخابات را تحریم کنند. پوسته های تلاشی طالبان در غزنی و چند ولایت دگر فعال است و اگر کسی کارتهای رایدهی و یا عکسهای انتخاباتی با خود داشته باشد،توسط طالبان بازداشت شده و چه بسا که به 
قتل می رسند.

اما امنیت تنها بخشی از این نگرانی ها است. شفافیت بخش دگر این فرآیند است که با چاپ مقدار زیاد از فورمه های رایدهی در پاکستان عملن مورد سوال قرار گرفته است. حال بیم آن میرود که این تعداد ورقه ها در مناطق نا امن پخش شده و کاندیدان نزدیک به طالبان و یا افرادی دگر طرفداران "آی.اس.آی" با استفاده از آن به پارلمان نفوذ کنند. اگر اوضاع اینطور پیش برود رای مردم نادیده گرفته شده و کسانی غیر از نماینده های واقعی مردم بر کرسی مجلس تکیه زده و این خود بزرگترین تهدید برای دموکراسی نوپای کشور بوده و مخل امنیت ملی کشور خاهد بود. هرچند مسئولان کمیسیون انتخابات امروز اعلان کردند که این اوراق براحتی قابل شناسایی است. ولی از کجا معلوم که اوراق صد درصد کپی برابر اصل موجود نباشد. و اصل همان اوراق به سرقت نرفته  و درپاکستان دوباره چاپ گردیده باشد. این اتفاق در کشوریکه مدیران آن به فساد اداری غرق است خیلی هم دور از دسترسی نیست.

فساد در کمسیون بخش دگر از نگرانیها را تشکیل می دهد. همین حالا زمزمه های وجود دارد که مسئولین بعضی سایت ها به بعضی کاندیدان وعده سپرده اند که در بدل مقدار پول آرای آن سایت را به نفع کاندید مورد نظر تغییر خواهد داد، شایعه ی که با توجه به شرایط موجود ممکن به نظر می رسد. به خصوص در مناطق دور افتاده دستبرد عوامل دولت به آرای مردم نیز یکی از تهدیدات شمرده می شود. بیم آن می رود که دولت نتواند بیطرفی خود را حفظ کند و برای آسان ساختن کارش در مجلس آینده، نامزدان مورد نظر خود را به پیروزی برساند.

و این عوامل و عوامل دگر از این قبیل می تواند بر سلامت انتخابات پارلمان دوم تاثیر گزار باشد و اگر مسئولین کمیسیون بتوانند این فراز و فرودها را با مدیریت حرفه ای پشت سر بگذراند می توانیم به سلامت و کیفیت انتخابات امیدوار بود، در غیر آنصورت پارلمان دوم نیز کاری از پیش نخواهد برد ومثل پارلمان اول خیلی به منافع مردم افغانستان کمک نخواهد کرد. این پارلمان آخرین تیر شلیک شده بطرف منافع علیای کشور خواهد بود. رایدهندگان می توانند کسانی را انتخاب کنند که بتوانند بار دگر امید از دست رفته ی مردم را به آنان بازگرداند ویا هم برای همیشه اعتماد مردم از دست خواهد رفت. انتخابی که خیلی دشوار خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: