۱۳۹۰ مرداد ۱۵, شنبه

جامعه و خیابان


تجربهی پیاده روی
صبحها سرکهای داخل محوطه ی دانشگاه مملو از آدم است. پیر و جوان، زن و مرد و همه اقشار را میشه دید. بعضی میدوند، برخی سگ شان را به گردش آورده اند، عده ای چربیهای انباشته شده شکم شان را آب میکنند و برای بعضی پیاده روی فرصتی است برای حرف زدن با زن و یا احتمالا دوست دخترشان در جامعهی که طبقه متوسط جامعه رشد سریع دارد و فرصت زیادی برای باهم بودن را ندارند.

چند روز است هوس پیاده روی کرده ام. هوای ایده آل همراه با وزش ملایم باد، محیط سبز مملو از درخت و بوته ها و عطش مردمان برای ورزش صبحگاهی من را نیز مملو از انرژی میکند. تازه بیادم میافتد چرا وقت تر اینکار را شروع نکردم. اینکه من هر کار را با علاقه وصف ناپذیر شروع میکنم و بعد از چندی خسته میشوم، بماند. بهرحال باید در حال زیست و گذشته را به باد فراموشی سپرد. خدا را چه دیدی شاید این بار ادامه دادم و تا آخرش رفتم.
هند و چین کشورهای اند که به سرعت بطرف ابرقدرت شدن در حال حرکت است. با توجه به بدهکاری بی سابقه امریکا و افت اعتبار مالی آنها در رده بندی جهانی موسسسه استاندارد اند پور  از "AAA"  به "AA+" این فرضیه کم- کم به واقعیت میپیوندد که قدرت اقتصادی آهسته و پیوسته از غرب بطرف شرق درحال حرکت است و این پدیده را حتی میشه در این سرک هم مشاهده کرد. عبدالکلام ریئس جمهور پیشین هند در کتاب " هند درسال 2020" ادعا کرده است که هندوستان تا همین سال به یک ابرقدرت و کشوری توسعه یافته تبدیل خواهد شد. در تحقق یافتن این امر ظاهرا تردید زیادی وجود دارد زیرا هند با وجود داشتن پنجاه میلیاردر دنیا، بیشترین جمعیت فقیر دنیا را درخود جا داده است و بقول رسانه های هندی فاصلهی فقیر و ثروتمند روز بروز زیاد تر میشود.

به هر اندازه کشوری بطرف توسعه حرکت میکند به همان تناسب تعداد کسانیکه به مرض چاقی مبتلا اند بیشتر و بیشتر میشود. بیشتر کسانیکه پیاده روی میکردند شاید برای کاهش وزن خود به اینجا آمده  بودند. چاقی عامل غالب امراض قلب و عروق است و سالانه هزینه های زیادی بر دوش جوامع توسعه یافته و درحال توسعه میگذارد. هزینه هایکه میشود با آن کل جمعیت فقیر دنیا را از زیر خط فقر به بالا کشید.

حالا یکی باشد بگوید بتو چه؟ پیاده روی ات را بکن. چرا همه چیز را به یک نخ میبندی.


۱ نظر:

محمدصفر علیزاده نوری گفت...

خیلی سوژه ای خوبی گیر آوردی پویش عزیز.....ولی حالا که ماه مبارک رمضان آمده و حوصله پیاده گردی هم روبه کاهش است به هر حال گمان کنم زیاد هم دیر نشده و میشه که بعد از عید مبارک برنامه منظمی برایش ساخت.....بهروز باشید