۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

کابلیها، خارجیها و طالبان را نکوهش کردند

در تظاهراتی که روز یکشنبه درکابل برگزار شد، شهروندان کابل حمله ی امریکاییها به غیرنظامیان کنر و نیز حملات طالبان  را محکوم کردند. مردم کابل بعنوان شهروندان پایتخت نشین، آگاه و مسئولیت پذیر حق دارند تا اعتراض مدنی شانرا به گوش جهانیان برسانند و بگویند که کشتار غیرنظامیان به هیچ وجه قابل تحمل نیست. این درحالیست که طالبان ساعت یازده امروز نیز دو هدف را در شهرجلال آباد مورد حمله قرار داد و تعدادی از هموطنان مارا شهید و زخمی نمودند.

مردم کابل آگاه تر و روشنفکر تر از مردم سایر شهرها و یا روستاهای افغانستان است. شهروندان کابلی بیشتر از دگر مردم کشور به رسانه ها دسترسی دارند. شهرآنها بزرگترین دانشگاه های افغانستان را درخود جای داده است. بیشترین تعداد باسوادان کشور در آنجا سکونت دارد و بیشتر از هرشهروند دگر این مملکت آتش جنگ و ویرانی را تجربه کرده اند و مهم تر از همه محدودیتها و دشواریهای دوره طالبان و دالان وحشت این گروهک را با پوست و گوشت لمس کرده و چشیده اند. باوجودیکه این تظاهرات خیلی دیر برگزارشد ولی با آنهم نمیشود از کنار آن بسادگی گذشت. مردم کابل نشاندادند که از علمای دینی پیشگام ترند، چه آنها کمتر به حملات طالبان اعتراض میکنند و فقط حملات خارجیها را محکوم میکنند. بهرحال مردم افغانستان باید بدانند که سکوت آنها در مقابل یکه تازیهای طالبان بمثابه ی تایید اعمال آنها پنداشته میشود و طالبان را جسورتر و خونخوارتر میکند. چه خوب بود این تظاهرات بلافاصله پس از حملات خونین طالبان در جلال آباد و قندز برگزار میشد. بربنیاد آمار سازمان نظارت برحقوق بشر، طالبان مسئول کشتار دوسوم از غیرنظامیان بوده درحالیکه نیروهای خارجی در رده دوم کشتار افغانها قرار گرفته است.

خوب است که طالبان و نیروهای خارجی هردو مورد بازخواست قرار گیرند. تا طالبان هم بدانند که مردم افغانستان بیش از این نمیتوانند اسیر دام وحشت آنان باشند.علمای دینی افغان نیز باید کشتار غیرنظامیان را مورد نکوهش قرار دهند، صرف نظر ازاینکه عامل آن کی بوده است. البته مردم ما بخاطر داشته باشند حضور خارجیها درافغانستان فعلا ضرورت هست ولی این نیروها باید عملیات شانرا طوری برنامه ریزی کنند که کمترین تلفات نظامی را در پی داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: