۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

کنفرانس تغیرات اقلیمی و تاثیر آن بر امنیت غذایی و یک حاشیه

کنفرانس سه روزه ای تحت عنوان "تغییر آب و هوا و تاثیرآن بر امنیت غذایی" در دانشگاه ما در بنگلور دایر شده است. دانشجویان مقطع ماستری و دکترا مخاطب اصلی این کنفرانس است. جدایی از بحث های علمی و فنی ایکه در این کنفرانس میشود و لازم نیست در این وبلاگ به آن پرداخته شود، چیز که توجه ام را جلب کرده است نوعی نگاهی هندوها است نسبت به خود، جهان پیرامون و نکاتی است که از آن تا دیروز به نقاط ضعف یک عده انسانها دانسته میشد. امروز اما آنها از این نکات به عنوان نکات برجسته و مثبت خود تلقی میکنند.

در اینکه هندوها قدرت آینده ی بعد از چین دانسته میشود شکی نیست و پیشرفتهای هم در بخش توسعه داشته است. باراک اوباما ریئس جمهور ایالات متحده امریکا بارها از هند و چین و پیشرفتهای بخش آموزش در این کشورها یاد آور شده است. آخرین بار در سخنرانی سالانه اش گفت که امریکایی ها در ساحه ساینس و ریاضی از هند عقب مانده است و سال گذشته نیز درسخنرانی مشابهی گفت که ما باید از پیشرفتهای شانگهای و بنگلور در بخش تعلیم و تربیه بیاموزیم. همین ها شاید روحیه و اعتماد بنفس هندوها را چند برابر کرده است باوجودیکه دانشگاه ها و مراکز تحصیلی هندی بمراتب از دانشگاه های مشابه در غرب و حتی در شرق دور فرسنگها فاصله دارند.

پس از شروع کنفرانس شخصی به نیابت از ریئس دانشگاه کنفرانس را افتتاح کرد و پس از تشریح تنوع اقلیمی زیادی که از شمال تا جنوب هند وجود دارد، یکراست آمد به سراغ رنگ پوست. او گفت همانند تفاوت رنگ پوست اب و هوایی ما هم متفاوت است. بعد در یک اظهار نظر عجیب ادعا کرد که رنگ تیره ی پوست ما باعث شده که بیشتر انرژی آفتاب را جذب کنیم و این باعث میشود که ما نظر به نژادهای دگر دنیا باهوش تر هستیم. ادعاییکه حداقل تا حال هیچ دانشمندی به آن اشاره نکرده است. این ادعا مرا یاد ادعای برتری سفید پوستان بر رنگین پوستان انداخت. سفید پوستان زمانی ادعا داشتند چون رنگ پوست ما روشن است پس ما بهتر از دگران ایم و رنگین پوستان شایسته غلامی و یا برده گی ما اند.

موسولینی در بحبوبه ی جنگ جهانی فیلسوفان ایتالیا را یکجا جمع کرد و گفت شما سالها از امکانات ما استفاده کرده اید و حال باید دلیلی بسازید که جنگ را مقدس جلوه و دهد و مردم ایتالیا را قانع کند تا بجنگند. نتیجه اش اینست هرکس به نان و نوایی برسد درصدد می برآید تا خود را برتر از دگران نشاندهد. حتی در افغانستان ما بعضی مواقع شاهد این هستیم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

فکر کنم نژاد گرایی بخش از طینت بشر است و محدود به سفیدپوستان نمیشود. هرکس به طریقی اینکار را میکند.