۱۳۸۹ خرداد ۳۱, دوشنبه

صدای بامیان

دوسال پیش دوستان خوبم مهدی مهرآیین و خانم محمدی مرا به صرف شام دعوت کردند. مهمانی به افتخار فراغت یکعده ژورنالیستان بامیان از کورس آموزش خبرنگاری و ژورنالیزم ترتیب شده بود. "پرس ناو" موسسه هالندی اسپانسر این پروگرام بود.مهرآیین می گفت آنها وعده ای ایجاد یک مرکز برای ژورنالستان و فعال سازی یک رادیو را نیز داده اند. خوشحالم که پس از دو سال یکی از این وعده ها عملی شده است.

این رادیو، آنطور که ظاهر نظری می گوید، به همکاری دانشگاه بامیان راه اندازی شده است. این نقطه قوت مدیران آن است زیرا محصلین را نیز عملن درکارهای تهیه خبر و گزارش درگیر می سازد. مهمتر از ان راه را برای یک دانشکده ی ژورنالیزم باز می کند. 

در صحن دانشگاه دوموتر باربری پارک بود.لحظه ای ورود به دانشگاه، اگر به تابلو نگاه نمی کردی فکر می کردی اینجا شرکت ساختمانی است. فکر می کردم باید اینها را فروخت. حال خوب است که حداقل این موترها نیز برای حمل وسایل رادیو استفاده می شود. از این بابت خوشحالم.

رسانه ها به ویژه رادیو می تواند نقش فوق العاده ای را در تحول زندگی ساکنان این مناطق بازی کند. ساختار جغرافیای این مناطق مشکل عمده ای برای پیوند دهی این مردم بوجود آورده است. رسانه ها  و به ویژه رادیو می تواند این خرده فرهنگ ها را به همدگر پیوند دهد.
هرچند بازسازی و یا بهتر بگویم نوسازی در بامیان آهنگ خیلی-خیلی کند دارد. مردم بامیان بارها ازین بی تفاوتی گلایه کرده اند. این ناخشنودی ها تا سرحد تظاهرات برعلیه والی نیز تبارز کرده است. ولی در بخش فرهنگی ما شاهد رشد قابل توجه بوده ایم.رسانه ها در بامیان حضور خوبی دارند. تعلیم و تربیه رشد کمی خوبی دارد.آگاهی دهی قابل ملاحظه ی در مورد حقوق بشر و ارزش های نو صورت گرفته است. این نشانگر تغییر بزرگ است که در درازمدت می تواند تاثیر شگرف داشته باشد.

آغاز به کار این رادیو را به مهدی عزیز و همکاران اش تبریک می گویم. امیدوارم این رادیو بتواند در عرصه اطلاع رسانی، تعلیم و تربیه و ... تغییر مثبت و خوبی را در بامیان بوجود آورد.مهم تر از همه صدای مردم بامیان را به گوش دولتمردان برساند.

۱ نظر:

basir ahang گفت...

عالی بود پویش عزیز!
ماهم امیدوارم بالاخره بامیان هم از سکوت مطلق برخیزد.
وای که حرف ها چقدر زیاد است ونمیشود اینجا بگنجد.
بهروز وسبز باشید.