۱۳۸۹ مهر ۱۴, چهارشنبه

آیا داکتر سمر بالاخره نوبل صلح را به خانه خواهد آورد؟

نوبل امسال به کی تعلق خواهد گرفت؟ اصلن کی سزاوار نوبل امسال است؟ اینها سوالهای است که کمیتهء داوران نوبل، قرار است روزجمعه به آن پاسخ دهند. داکتر سیما سمر از افغانستان نیزنامزد جایزه صلح نوبل است و همرا با " لیو جیاباوء" از چین، "سی ویتلانا گانوشکینا" از روسیه بخت های اصلی تصاحب این جایزه ء معتبر بین المللی به شمار میروند.

تاکنون کمیته ی صلح نوبل بارها متهم به سیاست زدگی شده است. به خصوص پارسال که با تقدیم کردن جایزه به باراک اوباما مورد انتقاد تند رسانه ها و سازمانهای بین المللی قرار گرفت. خیلی ها معتقدند که دادن جایزه ء صلح نوبل به خانم شیرین عبادی و اوباما بیشتر سیاسی بوده تا شایسته بودن این دو نفر. خیلی ها معتقدند که مهاتما گاندی سزاوارترین شخص برای تصاحب جایزه ی صلح بود ولی کمیته ی نوبل از دادن جایزه به گاندی خود داری کرد.

داکتر سیما سمر از معدود کسانی است که واقعن سزاوار این جایزه است. او که به بانوی مکتب ساز، شفاخانه ساز و اشیانه ساز مشهور است، در دوران جهاد و جنگ های داخلی از کسانی بوده است که در گیرو دار آتش توپخانه و تفنگ مکتب ساخته است. در بدترین حالت ناامنی و جنگ های داخلی شفاخانه ساخته است و به کمک یتیمان شتافته است که مادر و پدر خود را در جنگ ها از دست داده است. خانم سمر بعد از تشکیل دولت انتقالی و دوران پس از طالبان همیشه از عدالت برای همه داد زده است. او صدای رسای مردم افغانستان برای به محاکمه کشاندن جنایتکاران جنگهای داخلی و حمایت از قربانیان جنگها، قتل عامهای دسته جمعی و متضررین جنگها بوده است.

مهمتر از آن سیما سمر از افغانستان برخاسته است، کشوری که هنوزنسبت به  زن، به عنوان یک کالای شخصی مرد مینگرند.زن در سنت ها و رسوم کشورما یک موجود بی روح و مرده است، یک عروسک است در دست ستبر مرد. او باید تابع کسانی باشد که سنت ها به آن اجازه پدرخواندگی و قلدری را داده است. شوهر همه کاره ی او است. اصلن صاحب و اختیاردار اوست. سیما سمر در چنین جامعهی رشد کرده و با کار و تلاش اش کوشش کرده است برای زنان کاری بکند. سنت ها را بشکند و طرح نوی بیاندازد. او پیشاهنگ کاروانی است که نو در افغانستان به حرکت افتاده است و مسلمن ناهمواریها و موانع زیادی پیشرو داشته و دارد. ولی او مصصم و قاطع درمقابل همه ی این ناملایمت ها ایستاده است و از پا نیافتاده است. مردانه تر از هر مردی به زن، مرد و کودک این مرز و بوم کمک کرده است. پس جا دارد بخاطر خدمات این بانوی افغان و بخاطر تشویق زنان افغان به مبارزه بیشتر و قوت قلب دادن به خانم سمر، جایزه ی صلح امسال به او تعلق گیرد. او شایسته ترین فرد نسبت به تمامی نامزد های جایزه امسال صلح نوبل است.

اما بیم آن هم میرود که امسال هم این جایزه سیاسی شود و به " لیو" ی چینی و " سیویتلانا" ی روسی تعلق گیرد. زیرا آنها در مخالفت با دولت های مطبوع شان مشهور اند و از این نظر می تواند فرصت خوبی برای غربی ها باشد تا از این طریق دولتهای روسیه و چین را تحت فشار قرار بدهند. هرچند همین حالا دولت چین به ناروی و کمیته ی صلح نوبل هشدار داده است تا از دادن جایزه به مخالفان آن خودداری کنند و تهدید کرده است که درصورت چنین اتفاقی در روابط خود با ناروی تجدید نظر خاهد کرد. این میتواند شانس خانم سیما را افزایش دهد.

باید منتظر باشیم تا جمعه. ببینیم آیا جایزه به این بانوی افغان تعلق خاهد گرفت. اگر چنین شود، افتخار بزرگی نصیب کشور ما خاهد شد. زیرا این جایزه نه تنها به سیما سمر بلکه به زنان افغان تعلق خاهد گرفت. این جایزه در پیشبرد پروسه صلح و دستاورد های حقوق بشری کمک می کند. باید صبر کرد و منتظر ماند.یک جمعه و یک جهش سرنوشت! باید منتظر قضاوت کمیته ی داوران نوبل بود. آیا آنان امسال منصفانه قضاوت خواهند کرد؟

۵ نظر:

ali گفت...

این بار شاید داکتر سیما سمر برنده شود. او باعث غرور افغانها خواهد شد.
سویدن

علیرضا گفت...

سیماسمر سزاوار این جایزه هست و بخیر جایزه صلح از سیما سمر خواهد بود.
علیرضا-کویته

مصطفی گفت...

سیما سمر بحق شایستهء این جایزه بود ولی در حق اش نامردی شد.
مصطفی- کابل

Shaharzad گفت...

کاش می شد...

547 گفت...

حالا چیزیکه من نگرانم اینکه اگر جایزه را او ندهند که ندادند دست از فعالیت نکشد.

ههههههههه

خیلی نگرانی بجای هست مگرنه؟