۱۳۹۰ آبان ۶, جمعه

مُدل کلمبیا برای افغانستان

پلان افغانستان عنوان مقالهی است از پُل وولفویتز و مایکل اوهان لن که دیروز در نشریه معتبر" فارن پالیسی" به نشر سپرده شده است. پُل وولفویتز از چهره های شناخته شده حزب محافظه کار و از بنیانگذاران نیومحافظه کاران بشمار میرود. او در دوره ریاست جمهوری جورج واکر بوش معاون وزیر دفاع و نیز مدتی ریئس بانک جهانی بود. ولفویتز از اولین کسانی بوده است که طرح حمله به عراق را در کمپ دیوید با بوش به مشوره گذاشته است. 

آقای وولفویتز و همکارش اوهان لن به مُدل کلمبیایی برای افغانستان اشاره میکنند.ایشان معتقد اند برنامه اوباما برای خروج از افغانستان مشابه عراق است درحالیکه جنگ افغانستان با عراق هیچ مشابهتی باهم ندارند. عراق از گذشته های دور دارای دولتهای قوی مرکزی بوده است و این را مدیون جغرافیای مشخص و مدل دموگرافیک ویژه شان اند، درحالیکه افغانستان هیچگاه دارای دولت مرکزی قوی نبوده است. او مینویسد جنگ افغانستان مشابهتهای زیادی با ناآرامیها در کلمبیا دارد. کلمبیا از شورشیان فارک رنج میبرد که توسط مواد مخدر، گروگانگیری و دولتهای همسایه مانند ونزوئلا و اکوادور حمایت میشوند. طالبان نیز در افغانستان از حمایت پاکستان برخوردارند و نیز از تجارت پرسود مواد مخدر سود میبرند و در ضمن گهگاهی دست به گروگانگیری هم میزنند. او و همکارش از نوشتهء " اسکات ویلسون" نویسنده مقاله ای در واشنگتن پُست (اپریل 2009)  اشاره میکند که میگوید اوباما باید بجای نگاه به شرق از موفقیت در جنوب کشورش کلمبیا الگو بگیرد. موفقیت ده سال اخیر در مبارزه با جدائی طلبان فارک کلمبیا میتواند راهکار خوبی برای بیرون رفت از جنگ افغانستان باشد.

آلوارو ریبه عملیات نظامی علیه شورشیان را تشدید کرد
جدا از مُدل کلمبیا که فکر کنم ایده ای خوبی است، سطح توقع نویسندگان این مقاله مثل دگر غربیها از موفقیت در افغانستان خیلی پایین است. آنها معتقد اند افغانستان هیچگاه نمیتواند تمام اراضی تحت حاکمیت خود را در کنترل داشته باشد و دولتهای قبلی نیز هیچگاه نتوانسته اند برکل افغانستان سیطره داشته باشند. امریکه دولت محافظه کار بوش و آقای ولفویتز در قبای معاون وزیر دفاع در آنزمان فراموش کرده بودند. آنها در زمان حمله به افغانستان، نوید یک افغانستان آزاد، دموکراتیک و قوی را میدادند و میگفتند افغانستان باید الگویی باشد برای دگر ملل منطقه. آقای بوش همواره در سفرهای سر زده اش از افغانستان تاکید میکرد و میگفت امریکا هیچگاه افغانستان را تنها نخواهند گذاشت. حال حتی تند روانِ مانند ولفویتز نیز به آینده افغانستان خیلی خوشبین نیستند و راه های موفقیت نسبی در افغانستان را به دموکراتها پیشکش میکنند.نکته ای جالب دگری که به آن اشاره میشود استفاده جنگویان افغانستان از مناطق کوهستانی است، درحالیکه جنگویان نه در مناطق کوهستانی بلکه در مناطق هموار جنوب متمرکزاند و البته از مزایای عبور و مرور از مرز پاکستان برخوردار اند.

پلان افغانستان درکل باوجود نارسائیها، میتواند یک ایده خوب برای حل مشکل طالبان در افغانستان باشد. دولت کلمبیا از ده سال به این طرف موفقیتهای خوبی در مبارزه با شورشیان داشته است و تعدادی قابل توجهی از مهمترینن فرماندهان فارک را کشته است و موفقیتهای زیادی در دوران ریاست جمهوری آلوارو ریبه علیه شورشیان را تجربه کرده است. پلان افغانستان را اینجا بخوانید.

هیچ نظری موجود نیست: