۱۳۹۰ آبان ۵, پنجشنبه

چراغ سبز خانم کلینتون به مخالفان جمهوری اسلامی ایران

خانم هیلاری کلینتون در برنامه نوبت شما تلویزیون بی بی سی شرکت کرد و به سوالات مخاطبان برنامه پاسُخ گفت. وزیر امور خارجه آمریکا در تشریح دلایل دولت آمریکا برای عدم حمایت مستقیم از جنبش سبز گفت که دو سال پیش، از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می شد که آمریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می افتد. او گفت که مثلا در لیبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هر گونه حمایت خارجی استقبال می کنند و آمریکا هم از آنها حمایت کرد، اما رهبران اعتراضات ایران چنین استقبالی نمی کردند.

این سخنان کلینتون میتواند چراغ سبز باشد به نیروهای داخلی مخالف ایران که از هرگونه اصلاحات در داخل نظام تقریبا نا امید شده اند. آنها پیش از این امیدوار بودند که بتوانند بدون کمک قدرتهای خارجی و به کمک مردم ایران، نظام را وادار به پذیرش تغییر کنند ولی آنها هر روز به حاشیه رانده شدند و خیلی از سران آنها نیز زندانی، کشته و یا مورد حصر خانگی قرار گیرند. در فاز جدید مبارزه، خانم کلینتون به آنها این امیدواری را میدهد که درصورت درخواست کمک، امریکا حاضر خواهد بود تا مانند مخالفان قذافی به کمک آنها نیز بشتابد.
به نظر میرسد ایرانیها هنوز  هم آماده این پیشنهاد کلینتون نباشند زیرا شرایط ایران با آنچه در لیبی رخ داد متفاوت است و رهبران مخالف هنوز هم مطمئن نیستند که بتوانند با کمک خارجیها کاری از پیش ببرند. چه اینکه مخالفان دولت ایران حاضر نیستند به هر قیمتی رژیم جمهوری اسلامی را سرنگون کنند. بهرحال باید منتظر بود که آیا جنگی دگری در منطقه در راه خواهد بود یا حوادث بگونه ای دگری رقم خواهد خورد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

نگو که مخالفان جمهوری اسلامی نمی خواهند به هر بهایی جمهوری اسلامی را سرنگون کنند بگو عمال ایرانی آمریکا در ایران عاجز از آنند که بتوانند جمهوری اسلامی را به هر بهایی سرنگون کنند چون میان لیبی و جمهوری اسلامی تفاوت از زمین تا آسمان است چنانکه از لقلقه زبان خانم کلینک تو هم بخوبی مشهود است