۱۳۹۰ آبان ۱, یکشنبه

زبان سُرخ و سرِسبز

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور در واکنش به مصاحبه ء آقای کرزی در تلویزیون جیونیوز پاکستان گفت که سخنان رییس جمهور افغانستان تحریف شده است. ایمل فیضی بتازگی به این سمت منصوب شده و به نظر میرسد روزهای دُشواری را پیشرو خواهد داشت زیرا این اولین بار نیست که سخنان آقای کرزی تحریف میشود. در گذشته نیز زمانی که رییس جمهور مصاحبه انجام میداد و سخنگویانش بعدا اعلان میکردند سخنان رییس جمهور بد انعکاس یافته و یا هم تحریف شده است. میگویند یکی از صفات سخنگویان مقامات بلند پایه اینست که هزار زبان داشته باشد. این یعنی اینکه آنها در تفسیر سخنان مقام مربوطهء خود چنان ماهر باشند که اگر لازم باشد "سیاه" را "سفید" و برعکس اش جلوه دهند. خدا کند آقای فیضی از این موهبت بهره مند باشد که ظاهرا بد نیست. شخصا من خدا را شکر کردم و در ضمن به اهمیت عظیم داشتن سخنگو پی بردم. خدا را چه دیدی شاید من نیز برای توجیه حرفهایم در این وبلاگ به سخنگو نیاز داشتم.

نیویورک تایمز در تحلیل سخنان آقای کرزی گفته است که آقای کرزی بار دگر غربیها و حامیان دولت اش را سر درگم کرد. او درست چند روز بعد از اینکه او درکنار خانم کلینتون پاکستان را به پناهگاه دشمنان افغانستان متهم کرد، گفت که درصورت بروز جنگی بین پاکستان و افغانستان کشورش از درکنار پاکستان خواهد ایستاد. البته رسانه های هند، پاکستان، ایران و غربی نیز بشکل وسیع به این سخنان واکنش نشانداده اند. غربیها باز این سوال را مطرح کرده اند که آیا شایسته است از  کسی حمایت کنیم که میلیارد ها دالر صرف کمک به کشورش شده و باز این اظهارات را مطرح کند؟ یک دیپلمات که نخواسته نام اش فاش شود گفته است که آنها منتظر توضیح دفتر ریاست جمهوری میمانند ولی به نظر او آقای کرزی میخواسته روابط پُر تنش بعد از کشته شدن آقای ربانی را ترمیم کند و اما طرز ارائه این سخنان خیلی سودمند نبوده است.

اما غرض از اظهارات این سخنان هرچه باشد، پیامد آن برای کشوریکه از هرسو در ورطه ء از بحرانها گیر مانده است، مطلقا زیانبار است و به سیاست خارجی افغانستان ضربه میزند. از طرفی افغانستان کشوریست که هنوز راه دارازی تا کشورشدن دارد و برای رسیدن یه آرزو شدیدا به کمک خارجی نیاز دارد بنا هر تنش میتواند در دراز مدت  بر روابط این کشور با حامیان خارجی اش شدید صدمه بزند و افغانستان بیشتر به انزوا کشیده شود. از طرف دگر پاکستانیها میخواهند به غربیها بفهمانند که پاکستان تنها متحد اصلی غرب در منطقه خواهد بود و بنفع غربیها است که به حرفهای آقای کرزی گوش ندهند زیرا موضوع گیریهای شخص او  مدار اعتبار نیست. چه اینکه او بارها اعلان کرده است که پناهگاه امن تروریستان در پاکستان است و ناتو بجای ریختن بُمب بر خانه های مردم افغانستان، باید درآنسوی مرزها به نابودی پایگاه های هراس افگنان بپردازد و حال که شرایط به نفع موضعگیریهای قبلی اش آماده شده است، این چنین آب سردی به روی دست غربیها میریزد و خیال پاکستان را تاحدودی راحت میکند.

در چنین شرایطی خیلی سخت است که بتوان گفته های رییس جمهور را توجیه کرد ولو حرفه ای ترین سخنگو را استخدام کند و هزار بار هم تکذیب کند، بازهم تاثیر منفی عمیق بر اذهان مردم و طرف غربیها خواهد داشت. بقول معروف اینگونه مصاحبه ها با " ماستمالی" پاک نخواهند شد ولی ظاهرا چاره ای دگر هم نیست چون این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود که آقای رییس جمهور چنین اظهاراتی را بیان میکنند، ناچارباید از مردم افغانستان و غربیها بخواهیم تا به این چنین سخنان عادت کنند.من بعد هرگاه رییس جمهور محبوب ما این چنین سخنان را ایراد کرد، باور نکنیم و منتظر باشیم تا منظور اقای رییس جمهور را از زبان سخنگویش بشنویم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

کرزی بیچاره دیوانه است.