۱۳۹۰ تیر ۱۲, یکشنبه

میشود از تایلندیها آموخت

یینلاگ شیناوات نخست وزیر آینده تایلند
تایلند یا همان سیام سابق درشرق دور و در همسایگی مالیزیا، میانمار و لائوس قرار دارد. کشوری است با جمعیت شصت و چند مییلیون نفری و مساحت کمی بیشتر از چهارصد هزار کیلومتر یعنی کوچک تر از افغانستان. از چند سال به اینسو و درپی سرنگونی دولت تاکسین شیناتواتا توسط نظامیان دستخوش ناآرامیها بود. پس از چندسال ناآرامی امروز مردم پای صندوقهای رای رفتند و همین چند لحظه پیش باخبر شدم که یینلاگ شیناوات برنده ی انتخابات شده و بیش از نیمی از کرسیهای پارلمان را بدست آورده است این یعنی نخست وزیر آینده ی این کشور توریستی خانم یینلاگ شیناوات خواهد بود.

این همه را نوشتم تا مقدمه ی باشد برای یک مقایسه بین ما و مردمان تایلند. سال 2009 به اتفاق بعضی دوستان تایلند رفته بودیم. سفر به یادماندنی ای بود.به جاهای دیدنی رفتیم و چندین موسسه ی بین المللی تحصیلی و فابریکه های صنعتی را نیز در حومه ی بانکوک بازدید کردیم.آنوقت بعضی ازهمسفران ام از قیافه و مشخصات ظاهری آنها خورده میگرفتند. با دیدن خبرهای راجع به انتخابات همان تجربه ها و خاطره ها در ذهنم زنده شد.

اکثریت افغانها از لحاظ صفات ظاهری کم ندارند ولی ایکاش میشد در همه ی جوانب اینطور میبودیم تفاوت ما و دگران:
1- ما به ظاهر خیلی اهمیت میدهیم ولی هیچوقت کنش و رفتارخود را با دگران مقایسه نمیکنیم.
2- درکتابهای دوران مکتب مینویسند ما تاریخ پنجهزارساله داریم و میراث دار تمدنهای بزرگ هستیم، اما حال از جهات مختلف دچار فقر هستیم و کمترین نشانه ی تمدن چندین هزارساله هم در ما دیده نمیشود.
3-نتیجه ی انتخابات در کشورهای بدون تمدن و... مانند تایلند در ختم روز اعلان میشود و جالب تر ازهمه نخست وزیر فعلی به شکست اش اذعان میکند ولی درکشور متمدن ما نتیجه ی انتخابات بعد از گذشت ماه ها اعلان میشود و بعد نتیجه به دادگاه میرود، ششماه بعد همان نتیجه ی قبلی هم منسوخ میشود.و جالب تراینکه هیچکس به شکست اعتراف نمیکند.اینطرفا هیچکس جرئت قبول شکست را ندارد.
4- مسئولین حکومتی در کشورهای دگر متبحر مدیریت بحرانها اند ولی درکشورما مدیر بحران آفرین بهترین است.
5- درکشورههای بی تمدن نگاه به حال و آینده دارند ولی نیم نگاه ما به گذشته است و افتخارات نیاکان ما، انگار فراموش کردیم باید درحال زیست.
6- معروف به ابرقدرت شکن شدیم ولی گاهی فکر نکردیم که بیشتر از شکستن ابرقدرت، کمر خودما شکسته شده است.
و میشود این شماره ها را تا بی نهایت امتداد داد. عجب ملتی هستیم ما! دیوار بسی بلند است و ما کوتاه تر از همیشه، میشود از آن رد شد؟

۱ نظر:

ناشناس گفت...

موافقم ولی بازهم نباید نا امید بود.