۱۳۹۰ تیر ۱۸, شنبه

توافقنامهی استراتژیک افغانستان-ایالات متحدهی امریکا

پس از ماه ها انتظار سند استراتژیک پیشنهادی افغانستان- ایالات متحده راهی به مطبوعات گشود و کانون وبلاگ نویسان افغان نویسان نسخه ی از آنرا به نشر سپرد. این سند همانطور که (کانون وبلا گ نویسان افغانستان)  نوشته است، گنگ، چند تفسیری و مهبم است. گذشته از آن، از نقاط مثبت و منفی زیادی هم برخوردار است. لزوم دفاع از افغانستان درمقابل دشمنان اش و تعقیب تروریستان القاعده و طالبان از نقاط مثبت این توافق نامه است.

          اما مصئونیت نیروهای امریکایی از بازرسی ، تحویل خاطیان امریکایی به خود امریکایی ها، محاکمه ی نظامیان امریکایی براساس قوانین خودشان(درصورت ارتکاب جرم در افغانستان)، عدم پرداخت مالیه از سوی امریکاییها به دولت افغانستان،عدم چارچوب مشخص زمانی و یکتعداد ماده های دگر از نقاط ضعف توافقنامه است. به ویژه لزوم تحویل مرتکبین به جرایم به امریکایی ها و درمقابل جوابدهی حقوقی یاد آور قانون کاپیتولاسیون در ایران زمان رضاه شاه است.   درکشورهای دگر حضور نیروهای خارجی و شهروندان یک کشورخارجی بیشتر درچارچوب قوانین داخلی آن کشورها فعالیت میکنند و مرتکبین جرایم نیز بخود همان کشور تحویل داده شده و مطابق قوانین همان کشور محاکمه میشوند.

          به هرحال نشر مسوده هرچه باشد غنیمت است تا کارشناسان و آگاهان امور بتوانند آنرا حلاجی کنند و افکار عمومی آگاه شود. در آنصورت میتوان امیدوار بود تا بازخورد بهتر به کسانیکه برای تصویب آن دعوت میشوند داده شود،  وآنها قادر خواهند بود تا با چشم باز آنرا از ذره بین تصویب بگذارنند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
امریکاییها بمانند بهتر از طالبان است.