۱۳۹۰ تیر ۲۰, دوشنبه

سناریوی بعدی چه خواهد بود؟

        حرف های لئون پانتا طنز تلخی را در ذهن ام تداعی میکند. او روز شنبه در کابل گفت : "توانستیم که شبکه القاعده را مختل و تکه تکه کنیم. ما توانستیم در بسیاری از زمینه ها افغانستان را به مردمش باز گردانیم؛ به جای آن که طالبان بر آن حکومت کنند." ولی واقعیت دگر اینست که طالبان روز بروز قدرتمند شده میروند. بدتر از آن حتی مثل یک بیماری ویروسی بخشهای از حکومت را هم درون خود هضم کرده اند. حال بیم آن میرود که "ارگ" نیز به این بیماری طالبانگرایی مصاب شده باشد. سیر رخدادها نیز موئید این نکته است که افغانستان به مردم اش بازگشته است و دگر از دخالت خارجیها حتی در نزاع های انتخاباتی هم خبری نیست، امری که در اکثر کشورها یک چیز عادی است. معمولا نهادهای غربی در انتخابات کشورهای جهان آخری نظر خود را ابراز میکنند ولی این بار به استثنای ملل متحد همه نهاد ها سکوت کرده اند و آنرا به خود افغانها سپرده اند.

        وقتی حرف های فرهاد عظیمی معاون منشی مجلس نمایندگان را در کنار سخنان پانتا بگزاریم،پازل تکمیل میشود. براستی افغانستان به مردم اش باز گشته است. بدون شک همین افغانستان واقعی است. حال  از مهمانی ده ساله بقول ریئس جمهور خبری نیست، همه نهادها به راحتی یکدیگر را رد میکنند. آقای کرزی ابتدا ناخشنودی اش را از نتایج انتخابات پارلمانی ابراز کرد و از کمسیون خواستار راه حل شد. کمسیون دست رد به سینه ی آقای کرزی زد. قدم بعدی تشکیل دادگاه ویژه بود، دادگاه فیصله اش را اعلام کرد، این همان رفع نگرانیهای ریئس جمهور بود. رد صلاحیت 62 نماینده. خوب، مجلس نمایندگان فیصله ی دادگاه ویژه را غیرقانونی خواند و اصل دادگاه را زیر سوال برد.سپس در یک  اقدام متقابل آنها اما، دادگاه ویژه و تمامی اعضای دادگاه عالی را از کار برکنار کرد. این به اینجا ختم نشد اقای کرزی این بار اما اقدام به تشکیل یک کمیسیون ویژه کرد که راه حلی برای این معضل بیابد، فیصله ی این کمسیون نیز مورد تایید نمایندگان مردم قرار نگرفت و نمایندگان آنرا رد کردند و نیز به ریئس جمهور توصیه کردند که از کمسیون سازی های بیمورد دست بردارد.

      از سوی دگر روز گذشته فضل احمد معنوی در یک گفتگوی تلویزیونی با طلوع باردگر بر مشروعیت نتایج اعلام شده کمیسیون انتخابات تاکید و نفس دادگاه ویژه را از اساس غیرقانونی و بی بنیاد خواند. او گفت که هرگونه کمسیون سازی و راه حل سومی میتواند به وسعت بحران بیفزاید.آقای معنوی گفت: اطراف  ریئس جمهور کسانی هستند که ذهن ریئس جمهور را منحرف میسازند.

      آنچه از شتاب این رخدادها میشود برداشت کرد این است که دامنه ی بحران روز بروز گسترده و گسترده تر میشود. ریئس جمهور همچنان خواهان عزل یکعده از نمایندگان مردم است(آنچنانکه قبلا در کنفرانس مطبوعاتی اش اشاره کرده بود) و مصصم است تا در غیاب این 62 نماینده عزل شده توسط دادگاه ویژه، اکثریت دلخواه را بدست بیاورد و بعد با اطمینان خاطر وزرای کابینه اش را به پارلمان معرفی کند. از طرف دگر نمایندگان نیز مشروعیت شانرا از نهاد کمیسیون انتخابات گرفته اند که متولی معرفی نمایندگان مردم اند و به این سادگیها از خانه ی ملت بیرون نخواهند آمد. چنانچه در اقدام متقابل تاحالا اعضای دادگاه عالی و دادگاه ویژه را سلب صلاحیت کرده اند.

        قدم بعدی مجلس نمایندگان چیست؟ آیا اقدام آنها صرف به همین عزل اعضای دادگاه عالی ختم خواهند شد یا اقدام بعدی آنها استیضاح ریئس جمهور است. چناچه برخی از وکلا قبلا خواهان استیضاح رییس جمهور به جرم خیانت ملی شده اند.اگر آقای کرزی را سلب صلاحیت کنند چه؟ از طرف دگر ریئس جمهور و دادگاه عالی که تاحالا اندکترین کرنش را نشانداده اند، چی خواهند کرد. اقدام بعدی آقای کرزی چی خواهد بود؟ آیا برای معرفی نمایندگان معرفی شده از سوی دادگاه ویژه به زور متوسل خواهد شد و یا از در معامله با نمایندگان دگر پیش خواهد آمد. روزهای آینده آبستن حوادث زیادی خواهد، حوادثیکه سمت وسوی کشور را به سمت دموکراسی و یا خلاف جهت آن مشخص خواهند کرد. باید دید و به انتظار نشست آینده را. بهرحال وقتی کار دست افغانها سپرده شد باید انتظار این حوادث را نیز داشت. آسیب شناسی دموکراسی درکشورهای جهان آخری دگر نیز این را ثابت کرده است.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

اگر کرزی کوتاه نیاید، مردم شمال آرام نخواهند نشست.صبر مردم و رهبران مقاومت لبریز شده است.

جمعه علی گفت...

برادر وضعیت از این خراب شده میرود، تازه اول فیلم است.

حسن رسولی گفت...

خدا خیر پیدا کند.مه ده فکر ای هستم که باز طالبها نیاید. دوران حکومت ربانی هم همیتو شده بود که طالب آمد.