۱۳۸۹ دی ۲۷, دوشنبه

بیاموزیم گفتگوی سازنده را...

از تظاهرات های کابل یاد کرده بودم و از نجیب کابلی. از خشم مردم کابل برعلیه اقدام اخیر ایرانیها و نیز اظهارات فداحسین مالکی. انتظار نداشتم با این همه واکنش تند روبرو شوم. با فحش، دشنام و... معذرت میخواهم که نتوانستم بعضی نظرهای شما را نشر کنم. خوب شاید میگویید آزادی بیان را نقص کردم. هرچیز حد و حدودی دارد. نمیشود هرچیزی را نشر کرد، اصلا اینجا جای این حرفها نیست. نظرهای مخالف و حتی نصیحت گونه ی شما نشر میشود ولی نه هتاکی و نه...

میخواستم با نظر دهنده تماس بگیرم و حرف بزنم ولی ناشناس بود و دو سه تای شان هم که ایمیل غلط نوشته کرده بودند. نمیدانم ما چرا این عادات کوچه بازاری خود را در انترنت هم آوردیم. در وبلاگها. در فیسبوک و دگر شبکه های اجتماعی. چرا نمیتوانیم گفتمان سالم داشته باشیم؟ چرا به زور فحش و دشنام سعی داریم حرف خود را به کرسی بنشانیم؟

برادر! چرا فکر میکنی من با نجیب کابلی همکاسه ام. من آبم هم با نجیب کابلی از یک جوی نمی رود. به همان اندازه با روشهای نجیب کابلی مخالف ام که با اظهارات سفیر ایران. من نمیتوانم بگویم چرا مردم تظاهرات میکنند. به اساس قانون اساسی مردم حق تظاهرات دارند، پس تظاهرات میکنند. ولی به نظر من درست نیست که سفیریک کشورخارجی خواهان دستگیری تظاهر کنندگان شود. روی حرف من طرف آقای مالکی بود و دولت مردان کشورم.مگر ایرانیها خواهان لغو قانون "کاپیتو لاسیون" در کشورشان نشدند؟ پس ما هم حق داریم در مورد بیگانگان و حوزه ی اختیارات آنها نظر خود را ابراز کنیم. به کاپیتولاسیون آنهم از نوع دگرش در کشور خود نه بگوییم. من بقول شما، با "وسوسه شدگان غربی" کاری ندارم. من نگفتم که آنها کاری خوب کردند و یا بد. فقط نفس خبر را نقل کردم.

شما ییکه حامی دو آتشه ی ایران هستید و به تظاهر کنندگان  نمیدانم فحش.... میدهید باید بدانید که سهم نجیب کابلی و سفیر ایران در قضیه یک چیز است و هردو در راستای بدبینی افگار عمومی نسبت به همسایه غربی همسان عمل میکنند. شاید خبرها را دنبال میکنید که افکار عمومی چقدر بر علیه این اظهارات واکنش نشان میدهد.من درکل چند پاراگراف درمورد نوشتم میخواستم اظهارات غیر دیپلماتیک سفیر را برجسته سازم همین. شما غیر از دشنام هم میتوانستید حرف های خود را بزنید، مثل اینکه یکی از خوانندگان نوشته است. من پشتیبان خفه کردن صدای دگران نیستم و ظرفیت این را دارم که نظرهای مخالف ام را نشر کنم ولی بازهم معیارهای وجود دارد که به اساس آن تصمیم به نشریک نظرمیگیرم.

۴ نظر:

کریمی گفت...

سلام!
مطلب قبلی شما درمورد برخورد ایرانی ها درمقابل افغانها ونظر سفیر ایران درکابل بجا ودرست بود، اما ازاینکه دربرابر چند تافحش به قول خودتان ،میخواهید صفحه یی را اختصاص دهید فکر کنم ضیاع وقت است ،چون فحاشان تیزتر میشود.میشد که جواب آنهارا در بخش نظریات همان مطلب میدادید نه تحت یک مقاله.
موفق باشید

شهرزاد گفت...

دقیقا. نباید اجازه داد دیگران در فضای وبلاگ به نویسنده فحش بدهند. فحاشی خیلی با اظهار نظر و انتقاد سالم فاصله دارد.
اما فکر می کنم بعضی ها هنوز این فرهنگ را نیاموخته اند.

روح الله گفت...

سلام و سلامتی !
از این نمونه ها بسیار اند، شما به دل نگیر. توجه کردن به اینگونه نظر ها تلف وقت است و بس. زمان می برد تا ما یاد بگیریم بجای نقد، تخریب و توهین شخصیت نقد اثر و اندیشه کنیم.
روزگار به کام

aghil گفت...

مطالب زيبا و مفيدي داريد
وبسايت و تالار گفتمان مورچه بزرگترين پرتال تفريحي تخصصي افغانستان شمارا به بازديد و عضويت در اين پرتال دعوت ميكند
برخي از امكانات اين وبسايت :
تالار گفتمان مورچه براي اشتراك گذاشتن و بيان ديدگاه ها
دانلود سنتر مورچه براي دانلود جديدترين نرم افزارها ، فيلم ها ، موزيك و ...
چت روم مورچه براي گفتگوي آزاد بين ديگر كاربران
بخش آموزش مورچه با آموزش علوم كامپيوتر ، الكترونيك و...
بخش اخبار مورچه براي اطلاع از آخرين اوضاع و اخبار جهان و افغانستان
و امكانات ديگر همه در بزرگترين پرتال تفريحي تخصصي افغانستان
http://www.moorche.net