۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

کابل تهران نیست

جنجال منع صادرات تیل هنوز هم ادامه دارد. چهارمین تظاهرات هم به همت نجیب الله کابلی چهره معروف ضد ایران و نیز مردمیکه از گرانی تیل آسیب دیده اند برگزارشد. تظاهر کنندگان این بار اما، پا را فراتر گذاشتند و عکسهای رهبران ایران را آتش زدند و روی تابلوی سفارت ایران نیز رنگ پاشیدند. این رفتار به مذاق سفیر ایران خوش نیامد و آقای مالکی خواستار مجازات عاملین و مظاهره کنندگان شد.

اما یک مقام دولت افغانستان درخواست فدا حسین مالکی را غیر از آنچه آنها توقع داشتند، پاسخ گفت. رفیع فردوس، مشاور مرکز رسانه های حکومت افغانستان به بی بی سی گفت آزادی بیان و حق اعتراض در قانون اساسی این کشور تسجیل شده و حکومت قصد ندارد علیه این قانون عمل کند. آقای فردوس گفت: "کابل تهران نیست. بر بنیاد آزادی بیان که در قانون اساسی ما تضمین شده هر کس حق دارد در هر موردی که می خواهد معترض باشد و نظر خود را ابراز کند."

مردم نیز از دولت توقع جز این ندارد. تظاهرات حق مردم است و اما بهتر است مسالمت امیز باشد.افغانستان با این همه مشکلات چگونه باید برخورد کند؟ محدود بودن به خشکه، همسایه های قدرتمند و بعضا اتمی، افراط گرایی، مشکل داخلی و... هزاران مشکل دگر!!! یک روز پاکستان راه را می بندد و روزی دگر ایران. یک همسایه هجوم نظامی میکند و دگری ازآب گل آلود ماهی خودش را میگیرد. یکی طالب میفرستد و یکی هم سلاح. افغانستان دارای همسایه های خاص است. پاکستان، هند، چین همه مجهز به سلاح اتمی و ایرانی که در تلاش به دستیابی به سلاح اتمی است. هند و چین از بزرگترین قدرتهای قرن بیست و یکم خواهد بود. حالا اگر امریکا را هم به آن اضافه کنیم متوجه خواهیم شد که چه فورمول پیچیده ای نیاز است تا به این همه تضاد منافع طوری برخورد شود تا ضرر منافع ملی ما به حداقل برسد. در زمانه ای که بکسهای پول از هرجا به ارگ و دگر نقاط سرازیر میشود، حفظ منافع ملی کار سترگی خواهد بود.

اما ایرانیها با چند بکس پول فکر کرده اند تمامی دولتمردان را خریده اند و هرکاری که دلشان خواست میکنند. درخواست غیرمنطقی سفیر ایران از منظر هیچ دیپلمات و حتی شخص عاقلی قابل توجیه نیست. یا شاید آنها فکر کرده اند افغانستان استان ضمیمه ی ایران است و دولت افغانستان هم دولت محلی آنها. نرمش در قبال برخورد همسایه ها جواب درستی نداده است. پاکستانیها از نرمش افغانستان در رابطه به آنها سو استفاده میکنند. سفر اخیر اعضای شورای صلح به پاکستان و توافق با آنها بخوبی موید این نکته است. بر دولتمردان است تا منافع ملی را فدای منافع شخصی شان نکنند و در راستای منافع افغانستان از هیچ چیزی گذشت نکنند.

۹ نظر:

آ س گفت...

کاش این نجیب الله کابلی سواد میداشت که میگفتیم سیاستمدار است در حالیکه وی بیسواد وتمام اعمال احمقانه موصوف از روی تعصب میباشد. ماباید یاد ما باشد که ارتباط خوب و حسنه ما با همسایگان به مراتب خوب تراز اشغالگران است زیرا همسایه های ما نقش اساسی را در امورات ما بازی منماید.ودر ضمن انجام چنین تظاهرات مغرضانه بهر صورت هیج مشکلی راحل نمینماید و به مشکل می افزاید واز طرف دیگر این وظیفه دولت و وزیر خارجه است که مشکل را حل نماید و برای ایرانیان تضمین دهد اکه اشفغالگران از این نفت استفاده نمینماید نه وظیفه مردم که تظاهرات کند و به رهبران کشوری اهانت کند و این پاسخ خوبی نخواهد بود به پاس مهمان نوازی 30 سال از مهاجرین بی دست وپای هم وطن ما، متاسفاهنه امروز ما مداحان اشغالگران شده ایم ومطممین باشیم به نفع انهاتبلیغ منمایم که این پاسخ خوبی به پاس همسایه داری و هم زبانی و هم فرهنگی با ملت ودولت ایران نخواهد بود .ماافغانهاصادردکننده مواد مخدری هستیم که امروزملیونها جوان ایرانی و خانواده ایرانی را تباهی کشانده ایم اگر یادما باشد چندی قبل در روز تاسوعا انفجار در ایران را همین افرا که بی قان از مرز میگذرد انجام داد و صد ها فعالیت های تروریستانه دیگر رااینها انجام میدهد،پس باید گفت کسی که بدون ویزا و غیر قانونی وارد کشوری گردد جرم است نباید چنین کاری را انجام داد.

rafiqpoor گفت...

دوست عزیز، ما منکر روابط حسنه نیستیم و تاییدی برکارهای نجیب کابلی هم نمی گزاریم ولی رابطه حسنه دو طرفه است. ایرانیها باوجود پذیرش مهاجرین افغان کارهای دگری هم داشته اند:

آنها در جنگهای افغانستان بیطرف نبوده اند و درخیلی موارد به عمق بحران مردم ما افزوده اند.

مهاجرین هم دلخوشی از ایران ندارند متاسفانه. بارها و بارها شما رفتار تحقیرآمیز دولت ایران در مقابل مهاجرین را شنیده اید و شاید خودت هم قربانی بوده اید.

اگر حل مشکل وظیفه ای دولت است، پس سفیر ایران چرا باید دستور دهد مظاهره کنندگان را دستگیر کنند؟ بگذارد که این مشکل روی مبل های وزارت حل گردد.

تظاهرات هم حق مردم است ولی در چارچوب قانون. ما نمی توانیم بگوییم چرااین کار را باید بکنند.

آ س گفت...

مطمین باشیم تا خود ماکسی نباشیم واز برتری طلبی های بیجای داخلی خود اجتناب ننمایم نه حکومتی مستقل خواهیم داشت و نه زندگی مرفه و نه ابروی جهانی. امروز ما وشماراهمه بر هر جای دنیا تحقیر منماید این را باید دانست که این سزای خود ماست چون ما بنام جهاد وصد فاشستی های دیگر ظلم را براقلیت های هموطن و ملت روا داشتیم وبه هرنوعی تا توانستیم به نفع بیگانگان کار کردیم تا به نفع ملت و افغانستان واحد. اگر ما از دخالت بگویم امریکا و انگلس اولین مداخلان بود واگر یاد شما باشد کمک هاو تعلیمان نظامی امریکا و انگلس برای مجاهدین در برابر روس وبعد از ان جنگ های داخلی و بوجود ا وردن طالبان فاشست اینها همه را خودت خوب میدانی کار امریکا و انگلیس بوده است.وخودت میدانی چرا امریکا در افغانستان حضور دارد. اگر یاد شما باشد روبرت فاوزز 2سال بنام ملا امام مردم کابل را در مسجید پل خشتی نماز داد و موعظه کرد و خودش از پیش خود حدیث ساخت و به کتاب های مکاتب به چاپ رساند بعد از دوسال که فرارکرد مردم دانست این ملا نبوده وهم چنان مایکل سمپل و غیره به این ها میگن دخالت و انداختن فتنه. حالا شما سیاسی هم هستید خوب هم میدانید امریکا نیروگاه هسته ای ایران راخوب از اعماق زمین عکس برداری منماید و نفت قطب شمال را هم چناان ایا سر منشا تروریستان یا بن لادن و ملا عمر پیدا کردن اش مشکل تر از این ها ست اصلا نه امید موافق باشی ؟ایابجز هند و جاپان کدام کشوری دیگری صادقانه در افغانستان کار میکندکه نمیکند همه میداند .ایاکدام تظمین وجود داردکه امریکا همیشه مارا مقدم تراز ایرانی ها بپزیرد .سخنان سفیر امریکا در باره کرزی را که شنیدی. پس چرا خوش خدمتی ومداحی مفت .راستی افغانهای که درایران تحقیر شده انداکثر بی قانون وارد ایران شده اند اگر ما میبودیم بدتر از این میکردیم به کسی که بدون مجوز وارد کشور ما میشد و هزاران خلاف میکردخلاف که دور از تصور انسانیت است خودت شاهدی . امدیم در مورد عامل تظاهرات نجیب الله که یک بیسواد و افغان ملت متعصب است که هیج درک وشعور ندارد. وسخنرانی هایش را در مورد هزاره ها به جرم شیعه بودن که خودت شاید شنیدی ؟پس حیف است بخاطر چنین فردی مهاجرین ما در ایران بیشتر تحقیر و تاوان حماقت این فاشست را بپردازد.یاد ما باشد توهین به مقدسات ورهبران یک ملت خیلی ناسزاو فراموش ناشدنی است واین طعنه ای است که امروز ایرانی هاهر دقیقه به افغانهای مهاجر میزندو این هم با چنین شرایط تحریم جهانی ایران.بجای طرفداری به نسبت هم فرهنک و هم زبان بودن وهمسایه بودن .

روح الله گفت...

تظاهرات و اعتراض حق قانونی هر انسان است و در این که خواسته سفیر ایران و یا حکومت ایران غیر منطقی و خلاف عرف های معمول دیپلوماتیک است شکی نیست. بر همگان روشن است که ایران چگونه همسایه ی برای افغانستان بوده است، از بد رفتاری با مهاجرین گرفته تا مداخله در امور داخلی و و و .. روشن است که سردمدارن حکومت ایران از موضع قدرت و تهدید با دولت افغانستان صحبت می کنند و درخواست غیرمعقول دستگیری تظاهرکننده گان هم یکی از آنها و یا شاید ایران مطمین است که بخاطر نفوس اش در درون دولت افغانستان هر خواست اش پذیرفته خواهد شد. " کابل تهران نیست " بدون شک باعث خشم مقامات ایرانی شده است و آنها نیز بر آن خواهد شد به کابل بفهماند ، تهران هم کابل نیست ....

آ س گفت...

برادر قهر نکن من دوست نزدیگ تو ام همینجا در هند ولی من نه جیره خور ایرانم ونه مداح امریکا وغرب با تقلید از دیگران . فقط نظرم بود با تو درمیان گذاشتم روزی یادت میدهم اگر زنده بودیم وبرایت ثابت خواهم نمود که نه امریکا ونه ایران برای ما مفید است هر چه داریم و نداریم بایداز صفرشروع کنیم . مسـولیت من و تو ست وطن را بسازیم امریکا ویا هرکشوری دیگری خاصتا نیامده تا کشور من وتو را درست کند و اگر بتواند هم نمیکند.راستی من دوست نزدیگ نزدیک شما ام. ناراحت نشو فکر کنی میفهمی که ام

پویش گفت...

آ س گرامی،
من هم فکر نکنم مداح غرب و یا کسی دگری باشم. حرف ام با شما نبود مگر اینکه همان نظرهای بنام ناشناس و چند نام دگر داده اید. نظر شما را هم نشر کرده ام و چیزی هم نه گفته ام ولی این ناشناس و دو-سه نفر دگر دشنام داده اند و... و این کار خوبی نیست امیدوارم که ناشناس و آنهای دگر شما نبوده باشید. من از دوست نزدیک ام انتظار ندارم بمن فحش و ناسزا بگوید.

آ س گفت...

برادر من به شما احترام قایلم و به شما تو هین هم نکردم و هدفم از مداح غرب هم تو نبودی . ونمیدانم تو چرا بخودت میگیری. و در ضمن این را همه میداند حرف های ناسزاو بد یکی از حماقت ها و نشانگر تربیت خانوادگی انسان های پست است انهم گمنام . اینطور ادم ها چون به خودش احترام نمگذارد و نه به دیگران و این کار شان نشان گر تربیت فامیلی شان است. مطمیین باشی به شما احترام زیادی قایلم و حرف بدی نگفته ام به خودت نگیر.

آ س گفت...

جناب دولت شاه پویش شما دقیق متوجه نشدید من به شما احترام دارم و شمارا توهین نکرده ام وخودت میدانی فحش وناسزا نشانگر تربیت فامیل و اخلاق شخصیت های ناسزااست و من اینکاره نیستم شما بخود نگیرید من شمارا حرفی بدی نگفتم و توهین نکردم و درقسمت مداحی هم حرف من متوجه شما نبود شما دقیق متوجه نشدی بنظرم چند دقیقه قبل نیز بشما پیام نوشتم ولی مطمین باشید من به شما توهین نکرده ام و اگر سو تفاهمی شده معذرت مارا بپیذیرید. آ س

پویش گفت...

آس گرامی!
پس بیخیال روی سخنم با شما نبوده.اگر شما متن پست را بخوانید متوجه میشوید. من نظر آنها را نشر نکردم و نخواهم کرد. چون شما واکنش نشاندادید، فکر کردم نکنه آن ناشناس شما بودید. بی خیال این حرفها...