۱۳۸۹ دی ۱۵, چهارشنبه

جدال دنباله دار ایرانیها و خانواده ی محسنی

هفته گذشته تلویزیون طلوع  فیلم اجساد افغانهای مهاجر را نشانداد که در منطقه ی مرزی کشته شده بودند و سربازان ایرانی بدون اعتنا و با حالت تمسخر آمیز از روی اجساد عبور میکردند. دولت افغانستان اعلان کرد که درمورد تحقیق خواهد کرد و سفیر ایران هم سراسیمه کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد و جمع از نمایندگان رسانه های همسو را دعوت کرد و فیلم پخش شده را دروغ و ساختگی خواند.

افغانهای مهاجر ساکن ایران دلِ خوش از جمهوری اسلامی ندارند و همواره مورد برخوردهای خشن و غیر بشری دولت ایران قرار گرفته اند. مواردی بوده است که ایرانیها دذدی، شرارت و بی بند وباری را به افغان ها نسبت داده است ، درحالیکه بعدا ثابت شده است که آن موارد کار افغانها نبوده است. درگدشته نمونه های زیادی وجود داشته که افغانها مورد بی مهری مقامات پولیس و دولت ایران قرار گرفته ولی معمولا از دید رسانه ها پنهان مانده است. بعد از روی کارآمدن حکومت جدید درافغانستان رسانه های خصوصی هرازگاهی گزارشهای تکاندهنده ی را از تعدی به حقوق مهاجرین در ایران گزارش میکنند. تلویزیون طلوع در راس آن قرار دارد.

اما شرکت موبی گروپ که توسط سعد محسنی و خواهرش بنیانگزاری شد امروز کم-کم به یک غول رسانه ای تبدیل میشود. این شرکت با رادیوی آرمان شروع بکار کرد و حال تلویزیون طلوع، طلوع نیوز، تلویزیون لمر، کابورا پرودکشن و تلویزیون فارسی یک را که از دوبی پخش میشود، نیز به رادیوی آرمان اضافه کرده است. تلویزیون فارسی یک، سریالها و فیلمهای خارجی را برای ایرانیها دوبله کرده و پخش میکند.این تلویزیون مورد استقبال بی بدیل ایرانیها قرار گرفته طوریکه منتقدین صدا و سیما، تلویزیون دولتی ایران، معتقدند که فارسی یک با تمام محدودیت ها گوی سبقت را از تلویزیون دولتی ایران ربوده و به پربیننده ترین تلویزیون در ایران تبدیل شده است.
سعد محسنی سه روز پیش در مصاحبه با سایت اماراتی  National Conversation   خبر از آغاز بکار پنج شبکه جدید از دبی در  هجده ماه آینده خبرداد. محسنی که به "روبرت مرداخ" افغانستان مشهورشده حال میخواهد امپراطوری رسانه ای اش را از این هم وسعت دهد و خاورمیانه و کل آسیای جنوبی را پوشش دهد. بدون شک یکی از اهداف شبکه های جدید مخاطب ایرانی است. شاید همانطور که پیش بینی میشد بعد از فارسی یک اینبار فارسی دو با موضوع سیاسی آغاز بکار کند و خواب دولتمردان ایرانی را بیش از پیش آشفته سازد.

پخش اخبار مربوط به مهاجرین و فعالیت های تلویزیون فارسی یک و درکل شبکه رسانه ای موبی گروب از اثرات این گزارش ها در امان نمانده است. چندی پیش ارتش سایبری جمهوری اسلامی به ویبسایت طلوع نیوز، رادیوی آرمان و تلویزیون لمر حمله کردند و این سایت ها را برای مدتی هک کردند.گفته میشود در داخل افغانستان رسانه های نزدیک به دولت ایران وجود دارند که سعی دارند وجهه ی این تلویزیون را نزد افغانها تضعیف کنند. به نظر میرسد تقابل محسنی و دولت ایران از این هم فراتر خواهد رفت.
این تصویر روی سایت های هک شده گروه رسانه های محسنی قرار گرفته بود

برای مهاجر افغان و افغانستانی ها جدال موبی گروپ و دولت ایران اما، از آنجا مورد توجه قرار میگیرد که رخدادهای مربوط به مهاجرین توسط تلویزیون طلوع دنبال میشود. یک مهاجر افغانستانی که حامیان چندانی ندارد، امیدوار است با پخش چنین گزارش ها دولت ایران تحت فشار قرار گیرد و بار اندوه اش کمی سبک تر شود. صدایش در دنیا بپیچد و دولت مردان اش بفهمند بر او چه میگذرد. تا دولتمردانش بداند که در مرز چگونه شرحه-شرحه شده است، تا دولتمردانش اش بفهمند در سفید سنگ و اردوگاه تله سیاه چه مظالم که  بر او نرفته است. تا طرفداران حقوق بشر بفهمند که مهاجر افغان از هیچ حقوق انسانی اش در ایران مستفید نمیشود. 

برای یک مهاجر و کسیکه همدرد مهاجر است و با او غمشریکی میکند این مهم نیست که محسنی چه زد و بند با رابرت مرداخ دارد و در پس این رخدادها چه چیزی نهفته است. برای او مهم نیست چقدر از سهام شرکت موبی گروپ مربوط به مرداخ یهودی تبار است. و این هم مهم نیست چه باعث میشود دولت ایران رویاروی خانواده محسنی قرار گیرد و چند تلویزیون را برای خنثی سازی اخبار طلوع بسیج میکند. برای او زنده ماندن مهم است و با آبرو زندگی کردن هرچند از آنهم اندکی را صاحب است به خصوص بعد از قانون خصوصی کردن یارانه ها. او به رویارویی  محسنی و ایرانیها بی توجه است و اساسا نمیخواهد بفهمد چه پلان سیاسی پشت پرده باعث میشود آنها باهم سرشاخ شوند... او فقط میخواهد کسانی باشند تا صدای سی ساله اش را بلند کنند و به دنیا و دولت اش برسانند همین.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر من روش که شما در پیش گرفتید نیز کم از پیوستن به مرداخ یهودی نیست. این همه دروغ است برادر. چرا به حرف هر کسی باید باور کرد.

ناشناس گفت...

البته مرداخ یهودی اگر همچین کاری کند خیلی انسان ارزشمندیست اما من ندانستم شما این اطلاعات را از کجا دریافت کرده اید؟

ناشناس گفت...

من فکر میکنم ایرانیها واقعن اینکارها را میکنند و حق هم دارند بکنند چون دولت هیچ حمایت از شهروندان اش نمیکند و رییس جمهورما بهای حمایت نکردن اش را یورو میگیرد از ایران...