۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

انتقال مسئولیت به افغانها و نقطه ی شروع

قرار است اولین مرحله واگذاری مسئولیتهای امنیتی به نیروهای افغان از ولایات بامیان،پنجشیر و پروان آغاز گردد. به گزارش بامیان پرس  وبلاگ کبیرتابش، این مطلب را داکتر اشرف غنی احمدزی در دیدار با جوانان افغانستان گفته است. پیش از این گفته شد ه بود، هرات اولین شهری خواهد بود که مسئولیت انتقال مسئولیتها به نیروهای افغان از آنجا شروع خواهد شد.

ولایات مرکزی  و در راس آن بامیان توانسته اند قهرمان واقعی داستانِ برهه ای  ده ساله پس ازعصر طالبان در کشور باشند:
- آنها با بیشترین اشتراک شان در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به دموکراسی نوپای کشور آری گفتند.
- بیشترین میزان اشتراک کنندگان زن در انتخابات را ثبت کرده اند.
- میزان حضور دختران دانش آموز در مدرسه بالاتر از هر ولایت دگر است با وجود فقر شدید که در این ولایت حاکم است.
- بامیان امن ترین ولایت کشور بوده است. هیچ انفجار و انتحار در آن ولایت صورت نگرفته است.
- اولین والی زن در تاریخ کشور زن ستیز و مردسالار ما را با آغوش باز پذیرفتند.
- ناریاضتی های خود را از کارکرد حکومت محلی با اعتراضات مدنی و کاه گلکاری سرک هایشان ابراز کردند نه با گلوله و خشونت
- تنها ولایتی بوده است که کوکنار نکاریده است و از این نظر هم رکوردار است و صدها مورد دگر که مجال ذکر آن نیست
 و بالاخره طلایه دار حرکتی خواهد بود که به افغانستان بدون حضور نیروهای خارجی خواهد انجامید.

با وجود اینهمه نقاط قوت در معادلات کشوری اما کمتر به حساب آمده  و در عرصه ی نوسازی
( بازسازی نمیگویم چون چیزی وجود نداشته که بسازند غیر از قامت شکسته ی  بودا که وزارت فرهنگ پلان بازسازی آنرا ندارد) دراین ده سال به جرئت میتوان گفت که کمترین کار در آن صورت گرفته است هرچند امسال پخته کاری سرک کابل- بامیان آغاز شده است. شهرکوچک بامیان باجاذبه های فوق العاده گردشگری اش همچنان در سکوت بسر میبرد و کم اتفاق می افتد که یک خارجی راه گم کرده بامیان بیاید و از مناظر وسوسه انگیز طبیعی و شگفتیهای تاریخی آن حظ کند. مهمتراینکه وزارت فرهنگ و اطلاعات هم درمورد ساکت مانده وحتی پلان موزیم بامیان که از چند سال بدینسو زمزمه ی گشایش اش است، افتتاح نگردیده است. بامیان تنها شهر افغانستان است که هنوز بخشی از ساکنان آنرا مغاره نشین تشکیل میدهد.

بند برق بامیان که سالها پیش قرار بود اعمار گردد، هنوز خبری ازش نیست و کم-کم فراموش میشود. کچالو مهمترین محصول بامیانیها در فصل خزان با قیمت نازل به اصطلاح توت برابر به پاکستانیها فروخته شده و سال آینده با سه برابر قیمت دوباره به دهقان بامیانی و دگر افغانها فروخته میشود و کمترین تلاش برای ذخیره و پروسس آن در داخل صورت گرفته است.
 ده ها موسسه ئ داخلی و خارجی در بامیان هستند که بامیانی ها فقط از خاکباد موترهای لوکس آن لذت؟ میبرند تا خدمات آنها و تازه خیلی از شهروندان بامیان میگویند آنها آمده اند تا کدام آثار تاریخی گیر شان بیاید و آنها برای همکاری ما نیامده اند. دانشگاه بامیان هم که حرف و حدیث خاص خود را دارد و مجال بحث جداگانه را می طلبد.

مشکل دگریکه فراروی آن وجود دارد درجه سه بودن آن است که مانع اختصاص بودجه لازم برای آن میشود، هرچند ریئس جمهور در سفراخیرش به بامیان با زیرکی خاص در پاسخ به درخواست بامیانیها گفت که در ذهن من بامیان ولایت درجه اول است و اینکه در کاغذ وسلسله مراتب اداری چیزی دگر است حرف دگری است. میشود گفت که چون ولایت درجه سه است پس کمترین بودجه به آن اختصاص داده میشود. پس تنها میماند کمکهای توسعوی تیم بازسازی ولایتی نیوزیلند که باتوجه به بودجه ی دولت نیوزیلند سهم کلانی را در ساخت مکاتب و دگر پروژه های خورد و کوچک دگر داشت. بزرگترین پروژه ای بنیادین در بامیان که توسط نیوزیلندیها تمویل میگردید، کمک به صنعت توریزم و جهانگردی بامیان بود. برنامه ای " اکوتوریزم" به ابتکار موسسه ی آغاخان و حمایت مالی "نیوزیلند اید" شروع بکار کرده و میتواند سهم کلان در آینده توریزم بامیان و انکشاف این صنعت در بامیان گردد.

براستی این زن سالخورده  از انتخابات چه میخاست؟
حال قرار است واگذاری مسئولیتهای امنیتی از بامیان آغاز شود درنگاه اول این بدان معنی است که بامیانیها یگانه منبع عمده ی کمک کننده به این ولایت را از دست خواهند داد. درواقع همین حالا مسئلولین امنیتی افغان قادراند که امنیت بامیان را تامین کنند و در گذشته نیز اینکار را کرده اند. سوال اینست که آیا  بازهم بامیانی ها اولین ضربه را از امنیت خواهند خورد؟ چه اینکه در گذشته نیز کمک قابل توجه به آنان نشده زیرا آنها امنیت داشته اند. آیا با خروج این نیروها کمک به توسعه ی این ولایات نیز ختم خواهد شد؟



 پ.ن: از بامیان بعنوان نمونه نوشتم زیرا دوسال در بامیان کارکرده ام و با اوضاع آن آگاهی دارم، نمیدانم وضعیت ولایات پنجشیر و پروان هم اینگونه اند یا خیر.



۲ نظر:

ناشناس گفت...

تشکر برادر عزیز هیچکس بفکر بامیان نیست. شما راست گفتید.

علی نیا گفت...

پشتونهای فاشیست هیچگاه نمیخاهد که وضع زندگی دگران خوب شود. شما هم چقدر ساده هستید والله؟