۱۳۹۱ فروردین ۲۹, سه‌شنبه

یک میلیون درخت برای بامیان


  از زمانهای خیلی قدیم سرسبزی و فرش نباتی همیشه مورد توجه بشر بوده است. جاپانیها، فرانسویها، ایتالیایی ها و دگر ملل جهان در تزیین باغها و بوستانها پیشگام بوده اند. هنوز هم باغهای رومیها و فرانسویها در غرب و باغهای جاپانی در شرق طرفداران زیادی دارند.باغهای معلق بابل مربوط به تمدن بین النهرین هنوز بر سر زبانها است و در دنیای دیروز یکی از عجایب هفتگانه جهان بود. گیاه شناسان و بوتانیستها همیشه روی ارتباط نشاط و احساس آرامش در موجودیت نباتان و فرش نباتی تحقیق کرده اند و اغلبا هم به این نتیجه رسیده اند که گل و گیاه از لحاظ روانی بر روان انسان تاثیر گذار است و آرامش می آورد.در بهار امسال ریاست محیط زیست بامیان و یونیپ(UNEP) به همکاری ولایت و شهرداری بامیان کمپاین یک میلیون درخت برای بامیان را راه اندازی کرده است.  امروز نیز دانشگاه بامیان به کمپاین یک میلیون درخت برای بامیان پیوست. 

       ساعت نه و نیم صبح امروز مراسم نهال شانی با حضور والی بامیان، رییس دانشگاه بامیان،اساتید دانشگاه ، رییس محیط زیست و محصلین دانشگاه آغاز شد تا سه صد تا نهال در محوطه تعمیر جدید دانشگاه بامیان غرس شود. جمعا حدود 12000 متر مربع زمین درسالهای گذشته و امسال زیر کشت نهالهای مثمر و غیر مثمر در محوطه و اطراف دانشگاه رفته است که این کار میتواند در سرسبزی و حفظ آب و خاک اطراف دانشگاه تاثیرات قابل ملاحظ داشته باشد. 

     در روزهای گذشته درحالیکه کابل و دگر شهرهای افغانستان زیر چکمه های تروریستان له میشد ما در بامیان اما، برای زیبایی و سرسبزی این شهر برنامه ریزی میکردیم. چقدر متفاوت است روزگار در اینجا و آنجاها و چقدر امکانات ما محدود است اینجا. قریب یکماه است که دختران دانشجو با پای پیاده فاصله پنج کیلومتری را طی میکردند تا به دانشگاه بروند ولی آنجا دشمنان این آب و خاک با استفاده از لباس زنان به جان و مال و هستی این مملکت می افتند و در پی نابودی این آب و خاک هستند. تازه با کوشش مسئولین دانشگاه یک موتر بس مسئولیت انتقال دانشجویان دختر را بعهده گرفته است. کاش وزارت تحصیلات عالی بفکر ساختن یک لیلیه دخترانه برای دانشجویان دختر در نزدیکیهای دانشگاه میبود تا اینهمه مشکل ترانسپورتی نمیداشتند.

اینهم چند عکس از نهال شانی امروز....



۲ نظر:

Unknown گفت...

عالیست استاد بزرگوار

Unknown گفت...

عالیست استاد بزرگوار.