۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

زن مسلمان، جغرافیا، تفاوت ها و تنافض ها


این روزها نمایشگاه طراحی فضای سبز شهری و گیاهان زینتی در لعل باغ(باغ سرخ) بزرگترین و قدیمی ترین بوستان شهر بنگلور دایر شده  است. لعل باغ توسط حیدرعلی حکمران  عراقی وقت بنگلور در سال 1760 میلادی بنیانگذاری شده وبعد ها توسط پسرش تیپو سلطان تکمیل شده است. این بوستان غنی ترین مرکز گل و گیاه در هندوستان است و انواع نایاب گل و گیاه از کشورهای افغانستان، ایران و فرانسه وارد و در آن کاشته شده است. دیروز برای دیدن نمایشگاه به لعل باغ رفتم. جمعیت زیادی برای دیدن نمایشگاه آمده بودند. جالب است به هراندازه نوع بشردست به تخریب طبیعت میزند و از طرف دگراما، به هدیه های طبیعت سخت علاقمند است.

            جدای از زیبایی نمایشگاه و لذت بردن از محیط زیبای لال باغ، چیزیکه توجه ام را جلب کرد حضور تعداد از دختران جوان مسلمان بود که با مانتو و روسری سیاه در بین جمعیت دیده میشدند. بعد از بازدید از گلاس هاوس که در واقع نمایشگاه انواع گل و بوته های زینتی بود، روی صندلی نشسته بودم و رفع خستگی میکردم. یک گروپ سه- چهارنفره آنها بمن نزدیک شدند و پرسیدند از کجایم. گفتم از افغانستان. بعد بلافاصله پرسیدند:" آها بن لادن هم از افغانستان بود". پاسخ دادم نخیر از سعودی بود ولی به چند نفر مردم دنیا بگویی بن لادن از افغانستان نیست و ما تروریست نداریم. خوب حرف زیاد زدیم درمورد افغانستان و مسلمانهای هندوستان. نجلا یکی از آنها گفت که نامزد هست و سه ماه بعد ازدواج میکند. او گفت هنوز با نامزد خود همکلام نشده است و ادامه داد که تا زمان عروسی ما حق نداریم همدگر را ببینیم و یا حرف بزنیم. دختر کوچکی نیز با آنها بود که گفتند روزه دارد درحالیکه خیلی کوچک تر از سن اش نشان میداد.

  در قسمت دگر از باغ بالای تپه رفتم باز همان دختران پیدا شدند و دست تکان داند ولی این بار بدون مادر و بدون روبنده. سپس گفتند که افطار نزدیک است، دست دادند و خداحافظی کردند. موقع برگشت به تناقض ها فکر کردم به وصلهی ناجور بن لادن که سخت بما چسپیده است، به روزه دار بودن، به  اجازه نداشتن دید و بازدید با نامزدان شان، پارادوکس دو تا عکس  و بالاخره مشابهت های رسم ازدواج در اینجا و بعضی قسمتهای افغانستان و نیز تفاوت ها.. و نیز ممنوعیت روز افزون روبنده زنان مسلمان در اروپا و مقاومت آنان در برابر این قانون و...

...و حداقل خوب شد فاصله باغ تا خانه را در همین فکر سپری کردم بدون اینکه متوجه گذر زمان شده باشم.

ارایش گل
طرحی با رز سفید


هیچ نظری موجود نیست: