۱۳۸۹ تیر ۲۷, یکشنبه

جنرال حمید گل افشا کرد

جنرال حمید گل ریئس سابق اطلاعات ارتش پاکستان درتازه ترین اظهارات اش چندین دهه  سکوت پاکستان در قبال افغانستان را شکست. جنرال حمید گل گروه حقانی را دوست پاکستان خواند و نیز نبرد طالبان برعلیه دولت افغانستان را جهاد برحق نامید.گذشته از آن آغاز عملیات قندهار را منوط به اجازه پاکستان دانست.

چندی قبل نیز نوازشریف نخست وزیر اسبق پاکستان گفته بود وی در هردو دور نخست وزیر ی اش از طالبان حمایت کرده است منتها با این تفاوت که او خواستار پایان دادن مداخلات پاکستان در افغانستان شد ولی جنرال حمیدگل به امریکا خط و نشان کشید و گفت که امریکا شکست خواهد خورد و طالبان پیروز خواهد شد.

این موضع گیری های مقامات سابق پاکستان می تواند درنوع خود بی نظیر باشد. چه اینکه آنها اولین ها هستند که بشکل علنی و ضمنی از دخالت پاکستان در افغانستان یاد می کنند و آشکارا ازدست درازی های پاکستان در کشورما می گویند. اگر گروه حقانی دوست پاکستان باشد و نبرد طالب ها هم در افغانستان به جهاد برحق تعبیر شود، واضح است که در سوی دگر قضیه دولت افغانستان دشمن دوست پاکستان و دشمن دوست پاکستان، دشمن پاکستان تلقی می شود. بناء دولت افغانستان دشمن پاکستان بوده و پاکستان برای نابودی اش دست به هرکاری خواهد زد.

موضع جنرال حمید گل، به هیچ وجه تبیین دیدگاه شخصی یک شخص نیست. موضع حمیدگل موضع دولت پاکستان است. جنرالان پاکستانی خیلی کم لب به سخن می گشایند و اکثرن کارهای اطلاعاتی را درخفا انجام می دهند. ولی وقتی حمید گل مقابل دوربین قرار می گیرد و مصاحبه می کند، می توان دو چیز را فهمید: اول اینکه دیپلمات های زیرک پاکستان می خواهد به ناتو، امریکا و دولت افغانستان بگویند که اظهارات او اظهار نظر شخصی یک شخص بازنشسته است و از طرف دگر بطور ضمنی به ناتو و امریکایی ها می فهمانند که پاکستان یک پای ثابت قضیه افغانستان است و هرآن بخواهد می تواند افغانستان و جامعه جهانی را به چالش بخواند. درنتیجه اینطور وانمود می کنند که هر راه حل برای معضل طالب باید قبل ازقبل از فیلتر آی اس آی عبور کند.

اهمیت این موضوع زمانی آشکار می شود که این اظهارات تقریبا همزمان با کنفرانس صلح در کابل ابراز می شود. چیزی که می تواند وزنه گفتگو با طالبان را در کنفرانس کابل سنگین می کند. آنان می خواهند بگویند که بدون مشارکت پاکستانی ها در قضیه طالبان دولت کابل قادر نخواهد بود با طالبان مذاکره کند و یا طالبان را وادار به مذاکره کند.آنان میخواهند آقای کرزی را بیشتر مستآصل کنند تا بیشتر از گذشته به حذف عوامل ضد طالبان و پاکستان تلاش کند.

اما وزارت دفاغ افغانستان نسبت به این موضوع واکنش شدید نشان داد.ظاهر عظیمی این اظهارات را مداخله جویانه خواند و محکوم کرد. درحالیکه وزارت دفاع افغانستان باید از گفته های این جنرال سپاسگزار می بود. قبلن پاکستانی ها عملن مداخله می کردند ولی حالا کمی جسورتر شده و آشکارا نیات خود را بیان می کنند. این اظهارات می تواند اردوی ملی و وزارت دفاع را برای شناختن دوست و دشمن کمک کند و آقای کرزی هم باید بفهمد که پاکستان در مسیر مقابل دولت افغانستان است و به هیچ عنوان نمی تواند دوست مطمئن برای کشورما باشد.

بر دولت مردان افغان است که در روابط شان با پاکستان تجدید نظر کنند.پاکستان از بدو آغاز تشکیل اش شریک مطئمن و همسایه  ی قابل اعتماد نبوده و نخواهد بود. رویای دوستی با پاکستان بیشتر شبیه خط کشیدن روی آب است ، پس راهکارهای سنجیده شود تا پاکستان تحت فشار قرار گرفته و از مداخله در امور افغانستان دست بکشد.بدون شک افغانستان هم حربه های زیادی برای تحت فشار دادن آن کشور دارد.

هیچ نظری موجود نیست: